• BIST 9123.21
  • Euro 34.951
  • İzmir 25 °C

Foça'da Evdeki Fazlalıklar Pazarı

İzmir’in Foça İlçesi’nde; her Çarşamba ilçe merkezinde, her Perşembe Yenifoça mahallesinde kurulan Evdeki Fazlalıklar Pazarı ilçe sakinlerinin yanısıra ilçe dışından gelenlerinde büyük ilgisini çekiyor. Vatandaşlar evde kullanmadıkları her türlü eşyayı bu pazarda kendileri satıyor. Pazarda herkes alışveriş yapabiliyor, ancak sadece Foça İlçesi’nde ikamet eden vatandaşların satış yapmasına izin veriliyor.

Foça Belediye Meclis Üyesi Mukaddes Yarba’nın önerisiyle hayata geçirilen uygulama ile dostluk ve dayanışma ruhunu güçlendirerek, evlerde kullanılmayan eşyaların atılması yerine yeniden degerlendirilmesi, bu yolla bütçelere  katkıda bulunulması ve İhtiyaç sahiplerinin uygun fiyatlarla alışveriş yapabilmesi amaçlanıyor. Pazar’da yaklaşık 100 vatandaş her hafta tezgah açıyor. Satış yapanların Foçada ikamet etmelerine özellikle özen gösteriliyor.

Giysiden, züccaciye malzemelerine, oyuncaktan elektronik eşyalara, el emeği ürünlerden sanat ve tarihi değeri olan parçalara kadar pazarda adeta yok yok. Bazıları hiç giyilmemiş yada sadece bir kez giyilmiş giysiler, zaten var olduğu halde aynıları hediye gelmiş oyuncaklar, eski plaklar, bilgisayar malzemeleri, yüz yılı aşkın süre önce ve kök boyalarla boyanmış halılar, kilimler, Osmanlı döneminden ibrikler, kefeli terazilerde kullanılan pirinç gramlar ve benzerleri pazarı ihtiyaç sahiplerinin yanısra antika meraklıları ve kolleksiyonerler içinde çekim alanı haline getiriyor.

KAFKAS CEPHESİNDEN DÜRBÜN HACDAN HEDİYE GELEN BARDAKTAN ADİLE NAŞİT ÇANI

Vatandaşlardan Necdet Özkesen; evde birikmiş diğer eşyalarla birlikte antika objeleri de satışa sunduğunu belirtti.  Necdet Özkesen; “ Bu Osmanlı’nın son dönemlerinde ve Cumhuriyet’in ilk yıllarından bakır ibrik. Şu, bir şekilde elime geçmişti benim. Kafkas cephesinde kullanılmış pirinç dürbün. Ayrıca sonraki yıllarda Kurtuluş Savaşı’nda da kullanılmış. Müthiş bir şey. – Bunları ben kendim yaptım. Pirinç malzeme bu. Eskiden hac’dan dönen hacıların getirdiği hediye bardaklar vardı. Baktım ki bunlar zamanla işe yaramıyor, çöpe gidiyor. Değerlendirdim. Zeytin dallarından sap yaptım. Balık  misinası ve kurşunlarla birleştirerek böyle okul çanı yaptım. Adile Naşit çanı diye bunları değerlendirdim. Bunun adı şinanay. Pirinçten. Mumluk. Burada bir dönemin ağırlık ölçüsü gramlar var. Cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren kullanılmış. Birde bunun bir öncesi var dirhem diye geçiyor. Onu valizden çıkarmamışım.”dedi.

İKİNCİ EL PAZARLARI DÜNYA SİSTEMİNE OTURDU

Reyhan Turan da az giyilmiş  yeni giysileri satmaya getirdiğini söyledi. Reyhan Turan;” Bir kez giydiğimiz, çok yeni giysilerimizi çok ucuz fiyatla, evlerin kalabalığından kurtulmak için, hemde diğer insanlarla paylaşma için satıyoruz. Aslında ikinci el pazarı artık dünya sistemine oturdu.  Avrupada da, ülkemizde de çok yaygın bir konuma geldi. Foça da bu konuda bir ilki yaşıyor aslında. İzmir’in pek çok ilçelerinde bu konu yok. Oldukça ucuz şeyler satıyoruz. El yapımı, pirinçten yapılmış şeyler. Bakın bu kolyeyi bileziği buradan aldım ben. Giysiler, çoğu yurtdışından da aldıklarımız, bir kere giydiğimiz çok değerli şeyler. Giyilmiş eşyaları satıyoruz daha çok. Eskimiş eşyalar satmıyoruz.” dedi.

EKONOMİ YAPARKEN EVDE ALANDA AÇIYORUZ

Ressam Leyla Buhara’da açtığı stantta evinde ki fazlalıkları satışa sunan vatandaşlardan biri. Pandemi döneminin sıkıntılarını henüz atlatamadıklarını belirten Leyla Buhara; “ Bir resim atölyem var. Fakat bu pandemi döneminde maalesef sanatla ilgili sıkıntılar çektik. Bu sıkıntılar nedeniyle ev ekonomimizde bazı sorunlar yaşadık. Şu anda bu pazara katılmamın sebebi evimdeki kullanmadığım fazla eşyaların ihtiyacı olan insanlar tarafından uygun fiyata alınması ve kullanılması. Artı birde evde alan açılması. Bunun yanında bizde gelen arkadaşlarımızdan bizim ihtiyacımız olan şeyleri alıyoruz. Bu ekonomik açıdan zor günler yaşadığımız günlerde çok güzel bir etkinlik oldu Foça için. İnşallah bundan sonrada devam eder. Daha güzel koşullarda bu işlere devam ederiz” dedi.

ZÜLFİKAR - YUNAN MİTOLOJİSİNİN ÜÇ GÜZELLERİ - ANTİKA JAPON KALEMLİK

Stantında Hazreti Ali’nin kılıcı Zülfikar’ın kopyası ve ahşaptan kılıfı, Yunan adalarından hediyelik olarak alınmış insan figürlü tabletler, japonya’dan getirilmiş kalemlik, bardak gibi ilginç objeler bulunan Ioanna Jo Sultan Hancıoğlu evindeki büyük yığılmayı bu şekilde azaltmayı amaçladığını söyledi. Ioanna Jo Sultan Hancıoğlu;” Benim evimde çok büyük bir yığılma olduğu için bazı şeyleri gözden çıkarmak için getirdim. Mesela bu Hazreti Ali’nin kılıcının kopyası. Zülfikar. Damgalı. Üzerinde anlamadığım yazılar var. Ağaçtan da yapılmış bir kını var. Ben uluslararası cam sanatçısıyım. 12 burcu işlemiştim. Burada Başak Burcu var. Bu Yunanistandan gelme çok antika Mikonios adasından gelme  tablet. Afrodit, Hera ve Athena arasında yapılan güzellik yarışmasının sembolü.  Eski bir kopya. Çömlekten yapılma. Bu bir antika japon kalemlik. Ayrıca ünlü ahşap oyma sanatçısı rahmetli Atıf Özgülen’in eserleri var.  Açtığı bir sergiden çok eserini almıştık. Artık duvarlar dolduğu için, bunlarda gözden çıkarmak durumunda kaldığımız şeyler. “ dedi.

KEYİFLE GEZİYORUZ

Mine Uygur , pazara gezmek ve beğendiği olursa alışveriş yapmak niyetiyle geldiğini belirtti. Mine Uygur; “Bu yıl başlayan bir uygulama var. Bizim beldemizde. İkinci el giysi pazarı. Ama sadece giysi değil, ev eşyaları var, el yapıları var, çantalar var, oyuncaklar var. Plaklar var. Bunların arasında gerçekten çok güzel parçalar bulabiliyoruz. Özellikle kumaşı kaliteli olan, hiç kullanılmamış veya çok az kullanılmış, çok iyi durumda ürünler var. Keyifle geziyoruz. Birde tabii hanımların bütçelerine katkıda bulunuyoruz.   İyi oldu böyle bir uygulamanın olması” dedi. SEYFİ GÜL